tisdag 4 januari 2011

HEJ 2011!

Japp vi är hemma igen efter våra 2 veckor i Kanada! Klockan är 4 på morgonen och har redan varit vaken 1 timme med pigga barn..undrar om dom är redo för skolan imorgon,tror faktikst inte det.
Vi har haft 2 fullspäckade veckor kan man väl lugnt säga,det var nog bara söndag när vi kom dit och måndag som vi inte gjorde något alls. Vad har vi då gjort?

Vi har åkt skridskor,fick låna av Candice man som har en sportaffär,väldigt smidigt!
Barnen har lekt med kusinerna,badat och sovit över hos dom.
Jag och barnen var på bio med Candice och kusinerna,vi såg Yogi Bear. ;)
Och innan bion fick jag mitt livs (so far) bästa massage(en julklapp från svägerskan m.fam)!
Julen firades hos Auntie Pat,och hela Kirbys tjocka släkt var där så det var fullt hus!Barnen fick miljoner julklappar(kändes det som iallafall) från grandma och resten av släkten.
Vi firade Boxing Day hos Linda och Mark och deras döttrar tillsammans med Phelan och hans fam.
Vi shoppade lite (ja det blev faktiskt bara lite;) i Edmonton Mall,plus att vi hade fått biljetter till nöjesparken i shoppingcentrat så där turades jag och Kirby om med att vara med barnen.
Vi åkte ut till en av Kirbys gamla kompisar/grannar till hans farm,det var som att komma till ett cowboy hus,med bar i källaren och diverse häst-cowboy attiraljer på väggarna-hur coolt som helst! :) Plus att Emily fick rida western sadel på en av deras (6)hästar ,men det fick bli en kort runda då det var minst minus 25 grader och vind brrrrrrr!
Den 29de var det dags att lämna Grandma,grandpa och Auntie Candice m fam. och Wetaskiwin för att åka söder ut. Vi stannade till hos min gamla klasskompis Susanna som bor i Sylvan Lake,ungefär 1 1/2 timme från Wetaskiwin,för att se hur hon ch familjen bodde. Även hennes föräldrar var på besök från Sverige,så fick sett dom oxå,jättekul!
Efter 1 timmes visit hos Susanna bar det av mot Fernie,sydöst om Calgary,till Darin,Aysha och Jackson. Anlände ganska sent på kvällen,då vägarna dit inte var dom roligaste med snö och is lite överallt...
Nyårsaftons dag spenderades i skidbacken,dom hade bokat en holländsk(!)skidinstruktör för mig och barnen! Barnen visste väl inte riktigt vad dom skulle tycka om det men Emily fattade fort tycke för skidåkningen. Anton tog det längre tid för men när han väl kom på hur man skulle göra ville han aldrig sluta!! haha
Jag åkte lite med dom i barnbacken men sen tog Aysha med mig i dom större backarna. Lyckades ramla 2 ggr när jag skulle gå av liften,har nog aldrig skrattat så. Vi hade iallafall en otroligt rolig dag i skidbacken!
Vi drog oss hemåt vi 17-tiden,bytte om lite och sen gick vi över till Ayshas pappa och hennes andra syskon som oxå var där(det är en ganska rik familj,så dom har 2 semesterhus där ....),det åts massa gott och vid 12-slaget fyrades det av en massa raketer. Barnen hölls sig vakna tills vi traskade tillbaka till 'vårt' hus vid 01 tiden och somnade gott efter en heldag på skidor och sov till 11 dagen efter!!
Nyårsdagen körde vi mot Calgary igen och fick bo hos Phelan och Pam och deras barn. Där fick vi god middag,hemmagjorda ribs, och på morgonen en riktig kaloribomb till frukost,mums!
Söndagen hängde vi bara hos P och P tills vi skulle åka till flyget.
Resan hem började sådär vid check-in då vi blev uppropade till 'check-in desk',där dom förklarade att tv:n i en av våra stolar var sönder...och man är ju ganska beroende av tv;n när man åker så långt, speciellt med barn, så vi gnällde lite och så fixade dom 1 extra säte med mer benutrymme.;) Så jag satte mig med barnen på vårt 4 säte och Kirby gick och satte sig på 'lyxsätet',men kom sen och hämtade Emily för dom hade sagt åt honom att vi alla kunde flytta upp. Men jag tyckte det blev lite för mycket jobb så han tog Emily och så hade jag och Anton en 4 sätes rad för oss själva,hur bra som helst! Så Anton sov iallafall 4 timmar,jag slumrade till lite då och då.
Känner sig ju alltid som ett vrak när man flyger hem och det var inget undantag denna gången! ;)
Men vi hade ju privattaxi i form av Jeroen som kom och hämtade oss(vi hade ju lite problem att ta oss till Schiphol den dagen vi skulle åka,tåg som aldrig kom tack vare snöstormen som kommit dagen innan så vi fick ta bilen och hämtade upp Emma som tog med sig vår bil hem till oss;),så det var skönt !
Höll oss vakna till iallafall 20.30 igårkväll,barnen somnade 19.30(men ä ju vakna nu som sagt...).
Har tagit ledigt för barnen idag med,men som sagt får se om det går att få dom till skolan imorgon..
Så redan ett nytt år,undrar vad 2011 har att erbjuda!!??

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gott nytt på er. En händelserik semester låter det som.Nu väntar vi bara på bilder ;) Kram mor

Anonym sa...

Gott nytt på er. En händelserik semester låter det som.Nu väntar vi bara på bilder ;) Kram mor

Anonym sa...

....två kommentarer....kan det bero på vinet haha....Mor

Sofia sa...

Men SIV då....

Låter som ni hade en fullbokad resa! Jag är fortfarande avundsjuk på att ni fick fira nyår i klippiga beergen ;)

Hanna sa...

Låter som en mkt trevlig resa!