De senaste 3 veckorna har Emily börjat prata riktigt mycket holländska,hur det gått till vet jag inte riktigt(jo,givetvis träffar hon barn i parken och mina svenska vänner har ju alla barn som pratar holländksa,men så mycket träffar jag inte dom och det är faktiskt MENINGAR hon säger,inte bara ord!) men jag måste säga att jag är måttligt imponerad och stolt över min dotter att hon numera hanterar 3 språk. Det enda som skulle vara en 'nackdel' är ju att hon kanske inte pratar lika bra ännu som andra 1-språkiga i sin ålder,men det finns ju som sagt en orsak till det. Märker dock att hon lär sig ord snabbare nu,och kan komma på sig själv att hon sa ett engelskt ord till mig och rättar genast det till det svenska.
En helt underbar sak som hände förra veckan var att jag hade Lisa (nyfunna gannen) och hennes barn här och jag kom inte på vad nyckelpiga heter på engelska så jag frågar Emily på engelska -What's Nyckelpiga in english? och hon svarade med en gång,utan att ens tänka till - Ladybug!
Och nu har dom ringt från Emilys skola och villa prata just om detta ,för hon ska ju gå i Holländsk skola, hur dom gör med barn i hennes situation och som inte har holländskan i hemmet- det ska bli spännande att höra vad dom gör och håller alla tuimmar på att Emily ska fixa det här,men det vet jag ju att hon gör!!:)
torsdag 14 juni 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

4 kommentarer:
Bara måttligt, jag skulle vara omåttligt imponerad ;) mamsen
Wow! Emily rules! Snart kommer hon ha diskussioner med Sander som vi andra inte hanger med pa alls :o))
Hon e ju bara underbar...! Det med den hollänska skolan kommer hon säkert klara galant!:)Lycka till Emily! Puss o Kram fr Moster Hanna
Va bra att skolan tar det allvarligt och är öppna för att diskutera/informera er. Det kan ju inte bli annat än bra i slutänden! Heja Emily!
Skicka en kommentar