söndag 17 februari 2008

Prisskillnader


Det blir ju ofta att man jämnför priser mellan holländska och svenska varor och dyl och idag satt jag och kollade på den lokala Bollebygstidningen och fick se en annons att en av blomsteraffärerna 'reade' ut tulpaner.... För 99 kr fick man 30 tulpaner,annars kostade det 196kr!!! 196 kr,höll på att att tappa hakan,jag har ju liksom inte handlat blommor hemma i Sverige på länge... Igår var jag i Utrecht och shoppade lite,där fick man 30 tulpaner för 5 EURO,alltså ca 50 kr!!!! Så ta med dig dina 196 kr hit till Holland,så får du 3 gånger så många tulpaner för dina pengar! ;) Önksar det gick att skicka blommor härifrån över dagen!

Men något som är billigare hemma är däremot skor! Jag älskar att gå till tex. Din Sko hemma och få ett par snygga skor för runt 300 kr. Men det är nog mest barnskor jag tycker om at se priserna på,för här i Holland är barnskor sviiiindyrt,i dom flesta 'vanliga' skoaffärer ligger barnskorna på 50-60 Euro!!Och för barnskor tycker jag det är rena rama rånet med tanke på hur mycket barn sliter på sina skor. Visst finns det billiga skoaffärer här oxå,men det är sällan dom har storlekar man behöver och är det riktigt billiga skor ser man ju hur dåligt gjorda dom är. På Din Sko tycker jag att kvaliten är över förväntan när man bara fått betala runt 200 kr för ett par barnskor!

I höstas satt jag och kollade på Din Skos hemsida på nätet och hittade ett par jättefina stövlar till Emily,så jag skickade bilden till mamma och längden på Ems fötter,så gick mamma och köpte dom åt mig och tog med sig dom när dom kom i oktober,perfekt!! Så nu har jag börjat kolla lite igen och se om det är några skor mamma och pappa kan köpa med sig när dom kommer till påsk!

4 kommentarer:

Cissi sa...

jag vet!! jag står alltid och fnissar när jag är på typ ica med mamma och ser 7 ynka tulpaner för 79 kr. mamma blir alltid lika sur ;)
Vad bra med skorna! Ska kolla på det när jag är hemma tror jag.

Anonym sa...

Ja det e svenadyrt me blommor här... =((
MEN det finns en blomsteraffär om man går fr brunnsparken o upp mot kompassen som heter FLOWERBAR (ligger på vä sida) o där får dom blommor direkt ifrån Holland, utan "mellanhänder" o därför e dom billigare!! =)Dom har buntar m blommor, orkidéer mm. Och det är även billigare pga att dom inte gör bindningar utan rullar bara in dom i pappret. (vill man få bindning, kostar det 10-20kr extra har jag för mig..)Där tycker jag om att köpa blommor + att jag tänker på er i Holland då!! =))

Anonym sa...

Ja, kolla på nu, för vi kommer om en månad. Nu är det ju så fint väder här så vårskor går väl åt fort. Kram mamma

Emma sa...

Ja, för att inte tala om skillnaden på kvalite på blommorna! Jag köpte tuplaner innan jag åkte hem ifrån stan i lördags. 30 jättefina tulpaner för 5 euro alltså!