måndag 1 december 2008

Dr Oetker, Lussebullar och White Christmas

Nu du,har det hänt grejer. Jag har bakat JÄSDEG,lussebullar med andra ord och jag har fått en ny bästa kompis... Den bästa kompisen heter numera Dr Oetkers Jäsblandning,det är tack vare den jag har kunnat baka! Så till toner av bl.a. Bing Crosby's "White Christmas" blev det ca 30 bullar(jag har inte bakat lussebullar sen jag bodde hemma i Bgd..det e sant!),inga snygga mästerverk men vad gör det- jag har ju fått till goda, fluffiga och inte det minsta torra lussebullar! Och allt är tack vare den nya uppfinnigen jäsblandning (mamma och pappa tog mig sig 2 påsar när dom kom ner sist) som gör att degen bara behöver jäsa en gång och det behövs inte rumstemperatur- det var där det sprack sist för mig när jag försökte med vanliga bullar,degen jäste inte p.ga for kallt i huset...
Så nu kommer ni inte se mycket av mig,jag tänker hålla mig hemma med Dr Oetker och baka ihjäl mig på jäsdegar!!! :))
Yep,jäsblanding är den produkt som kommer uppta halva min resväska när vi åker tillbaka hem till Holland efter jul!

P.s Måset erkänna att jag inte kom ihåg hur jag skulle få till lussebullarna,så jag gjorde några S innan jag insåg att jag måset rulla dom lite till. Kan säga att halva första plåten såg ut som om Em och Anton hade gjort den...hahahaha

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad säger Dr Teall om du ska umgås med Dr Oetker så mycket;)
Hur bullarna ser ut spelar ingen roll bara dom smakar bra. Kram mor

Cissi sa...

ja här blev det också lussebullar men med vanlig hederlig jäst och de blev också bra. vet bara inte varför jag bakade dem för jag tycker ju inte om det...

Anonym sa...

haha jag har inte heller bakat lussenullar sen bgd.....!? Jag hade tänkt göra det igår, men då blev jag inbeodrad att jobba.=(
Men nån dag ska jag väl få till det!
Ska göra saffranskusar m kesella, ska visst bli mkt saftiga, får se om jag lyckas!? Måste även frosta av frysen först, så dom får plats! =)

Anonym sa...

oj, lusseBullar skulle det ju stå! hahaha